مطالعه تطبیقی طبیعت و نقوش فرش ایل بختیاری
پایان نامه
- موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی جهاد دانشگاهی استان یزد - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مهدیه سلیمی بنی
- استاد راهنما مهر انگیز مظاهری تهرانی مجید رضا مقنی پور
- سال انتشار 1392
چکیده
بررسی نقوش مستلزم شناختی اجمالی از آیین و باورهای هر جامعه می باشد که ریشه در گذشته دارد و پدیده های بعد از خود را تحت تاثیر قرار می دهد. عشایر بختیاری نیز از طرح و نقش های متعدد و متنوعی در تولید فرش های خود بهره می گیرند که می تواند ملهم از طبیعت ،سنت ها، عادات، برداشت ها، بینش ها و نهایتأ فرهنگ غنی و پر بار آنان باشد. گاهی این نقوش از محیط اطراف، همچون حیوانات، گیاهان و اشیایی که هر یک به نحوی در زندگی عشایر جایگاهی دارند سر چشمه می گیرد که طی سال های متمادی کمتر دستخوش تغییر و دگرگونی شده است. این مقاله با تکیه بر این سوال که چه نقوشی در فرش بختیاری به کار رفته و آیا این نقوش ملهم از طبیعت اند قصد دارد به بررسی تأثیرطبیعت بر نقوش فرش بپردازد تا زمینه مطالعات دقیق تر بعدی فراهم آید. فرضیه این نوشتار آنست که نقوش بکار رفته در فرش بختیاری شامل گیاهی، حیوانی و عنصر طبیعی(آب) است. همچنین به خاطر کوچ های متمادی با طبیعت در ارتباط اند و تأثیر بسیاری از آن پذیرفته اند. مروری بر موقعیت جغرافیایی سرزمین بختیاری و بررسی طبیعت و فرش های عشایر بختیاری و نقوش بکار رفته در آن از جمله مطالب این نوشتار است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی به شمارمی آید که به شیوه توصیفی_ تحلیلی به نگارش در آمده است. مطالب این پژوهش به صورت میدانی و کتابخانه ای جمع آوری شده است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی نقوش دستبافتههای ایل شاهسون و قفقاز
The majority of the Shasavan tribe lives in northwest Iran near the city of Ardabil and Dasht-e Moghan. Small groups of Shahsavan, however, moved to central Iran near Saveh, Garmsar, and Varamin. In Farsi (official language of Iran) Shahsavan means "those who love the Shah (king)"; Most of their weavings consist of practical pieces such as saddle bags, traveling bags and animal trappi...
متن کاملتحلیل بصری نقوش گلیم های ایل بختیاری
نقوش سنتی به کار رفته در گلیم های بختیاری از لحاظ بصری زیبا هستند و زیبایی شناختی خاصی دارند که به روشهای مختلفی می توان از آنها برای طراحی های مدرن بهره جست. این پژوهش با نگاهی کاربردی به نقوش گلیم های ایل بختیاری شکل گرفته است.نقوش را بعد از آنالیز بصری وارد حیطه گرافیک محیطی کرده و در نهایت با نقوش روی گلیم ها به ساخت عناصر جدید مبلمان شهری پرداخته که با این دید، نگاهی مدرن به گذشته است.
کارکرد و نقوش وریس در گذار از کوچندگی به یکجانشینی در ایل بختیاری
«وریس» یکی از دست بافتههای نواری زنان ایل بختیاری، با نقشها و طرحهای انتزاعی منحصر به فرد است که از پشم گوسفند، موی بز و در مواردی کاموا بافته شده و در زندگی کوچندگی عشایر بختیاری به عنوان طناب در عرضهای متفاوت برای مصارف مختلف کارکرد داشته و امروزه این هنر به دلیل یکجانشینی عشایر محدود شده است. حال این سئوال مطرح است که یکجا نشینی چه تأثیری بر کارکرد و نقوش منسوج وریس گذاشته است؟ هدف این م...
متن کاملزیبایی شناسی در فرش چهارمحال و بختیاری: مورد مطالعه، نقوش فرش های خشتی
انواع فرش و به خصوص قالی از عمده ترین دستبافته های استان چهارمحال و بختیاری می باشد که در روستاها، عشایر و شهرهای این استان رواج دارد. اصالت نقوش و رنگ آمیزی آن مبیّن ذهن خلاق، تلاش خستگی ناپذیر، لطافت طبع و ژرفای اندیشه هنرمند بافنده است که دارای جنبه های زیبایی شناختی قابل توجهی است. بنیان های زیبایی شناسی هنری نگاره های منقوش در فرش استان چهارمحال و بختیاری و به خصوص فرش های خشتی که از شناخته...
15 صفحه اولمطالعه تطبیقی نقوش فرش سده نخست عصر صفوی با نگارگری همان دوره موردکاوی: مقایسه تطبیقی دو قالی
One of the prosperous periods of Persian commercial carpet industry is the Safavid era especially the 10th and 11th centuries (A.H.). Governments’ attention to arts and artists and expanding the facilities on the one hand, and willingness of other artists such as illumination artists and Persian painters’ to beautiful designs for carpets, along with the progress of the dyeing indust...
متن کاملمطالعه تطبیقی نقوش منسوجات و فرش مکتب اصفهان (دوره صفوی)
مکتب اصفهان از دوره های درخشان در تاریخ، فرهنگ و هنر ایران است. در این دوره هنرهای ایرانی از قبیل: خطاطی، نقاشی، فرش، معماری، منسوجات و دیگر صنایع ظریفه به اوج تکامل و تعالی خود در تمامی زمینه ها رسید. هنر فرش بافی در این دوره مانند دیگر هنرها به بالاترین مرحله شکوه و زیبایی خود در طرح و نقش رسید. طرح های باشکوه در این دوره به همت و تلاش طراحان بی نظیری تهیه می شد و سرانجام با هنرنمایی بافندگان...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی جهاد دانشگاهی استان یزد - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023